Frågor & Svar om Shell Card

Här får du svar på de vanligaste frågorna om Shell Card.

Hur ansöker man om Shell Card?

Enklast är att ansöka direkt via BankID här på vår hemsida. Du anger ditt personnummer samt några få uppgifter till, godkänner villkor och ansöker med hjälp av din e-legitimation eller BankID. Några klick senare är det klart. Har du inte möjlighet att ansöka via BankID går det även bra att fylla i en PDF och skicka in till oss. Den hittar du här.

Mina sidor

Mina sidor kan du som har Shell Card bland annat se ofakturerade köp på ditt konto och historik för tidigare kontoutdrag.

Var kan jag tanka med mitt Shell Card?

Shell Card gäller på alla Shellstationer i Sverige, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr. Genom vårt samarbete med St1 kan du även använda ditt Shell Card på alla St1-stationer i Sverige. Totalt har du nu närmare 500 tankbara ställen i Sverige. Ditt Shell Card gäller även på alla Shellstationer i Finland.

Jag har tappat mitt Shell Card. Hur gör jag?

Ring vår kundservice

Vardagar mellan 08.00-16.00 Telefon: 08 448 88 52

Spärra kort dygnet runt

Telefon: 08 448 88 52

Från utlandet: +46 8 448 88 52

Kan jag välja en egen, eller ändra pinkod till mitt Shell Card?

Den framtagna pin-koden som hör till respektive Shell Card kan av säkerhetsskäl inte bytas eller ändras. Finns det flera kort kopplade till ett och samma konto har varje enskilt kort en egen pinkod.

Personuppgifter

St1 samlar in och använder personuppgifter (såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress) för affärsändamål för att: - Hantera beställningar och ansökningar som du skickar in - Besvara frågor eller önskemål från dig - Administrera eller på annat sätt fullgöra våra skyldigheter enligt det avtal som du har med oss - Förekomma och lösa problem med produkter eller tjänster som vi har levererat till dig. Länk till undersida om personuppgifter: http://www.st1.se/personuppgifter

Kan man få rabatt när man tankar hos Shell?

Med ett Shell Card får du 15 öre rabatt på drivmedel på alla Shellstationer i Sverige.

Kan jag få koden till mitt kort igen?

Javisst, skicka ett mail till info@shellcard.se så får du koden via post till dig igen. Kom ihåg att ange kortnummer, alternativt kontonummer och det namn som är präglat på kortet, så att vi vet vilket kort du vill ha koden till. Koden kommer till dig inom några dagar.

Hur får jag ett extrakort till mitt Shell Card?

När du ansöker om extrakort blir den personen medsökande till kontot. Enklast anmäler du det genom att skicka in talongen du fick tillsammans med ditt kort eller genom att använda den talong som finns på baksidan av ditt kontoutdrag. Kom ihåg att båda personernas signatur behövs för att vi skall kunna hantera ansökan om extrakort.

Hur lång tid tar det innan jag får mitt kort och pinkod?

Normalt hanterar vi din ansökan inom en vecka från att den nått oss. Vid hanteringen gör vi en sedvanlig kreditprövning. När din ansökan blivit godkänd skickas kort och tillhörande pinkod till dig i separata kuvert med ett par dagars mellanrum. Räkna med att det tar ungefär två veckor från det du skickat in din ansökan till dess du har kort och kod i brevlådan.

I vilka länder kan jag använda mitt Shell Card?

Du kan använda ditt kort i på alla Shell- och St1-stationer i Sverige samt på Shellstationer i Finland.

Vilka korttyper finns det hos Shell?

Vi har två typer av privatkort anpassade efter olika behov. Shell Card och Shell MasterCard. Vi har också två företagskort ett för företagsbilar och ett för tung trafik.

Läs mer om Shell MasterCard

Läs mer om euroShellkort för företagsbilar

Läs mer om euroShellkort för Tung Trafik

Parkering

Shell Card fungerar som betalmedel i de flesta parkeringsautomater och parkeringshus i Sverige som accepterar bensinkort som betalmedel.