Så här skyddar du dig mot kortbedrägerier

Bedrägeriförsöken ökar, även de som riktar sig mot dina konton och kort. För att minska risken för kortbedrägeri bör du vara försiktig med hur du använder ditt kort. Både i fysisk och digital form.

 

Nedan finner du lite tips för att förhindra att du utsätts för bedrägeri.

  • Signera ditt kort så fort du får det.
  • Skydda alltid din kod. Dölj fingrarna när du slår in koden. 
  • Förvara dina kontonummer och din personliga PIN-kod på ett säkert ställe, separat från dina kort.
  • Kontrollera regelbundet att du inte saknar något kort
  • Memorera din PIN-kod
  • Lämna inte ut någon information om ditt kort eller dina konton.
  • Lämna ALDRIG ut lösenordet som du använder för att logga in på ditt onlinekonto eller din internetleverantör.
  • Lämna inte ut någon kort- eller kontoinformation såvida du inte använder kortet för att göra ett köp.

Säkerhet vid användning av BankID

  • Tänk på att vi aldrig ber dig verifiera dig via BankID på telefon, via sms eller mejl. När du loggar in med BankID ska det alltid vara på ditt eget initiativ. Ge aldrig bort koder och använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktat dig.
  •  Läs alltid noga de texter som visas i BankID appen, var loggar jag in? Vad skriver jag under?
  • Ha alltid notiser aktiverade för din BankID-app. Då får du ett meddelande om någon hämtar ett nytt BankID i ditt namn.

Trygga och säkra digitala betalningar med St1 och Shell

Framtidens betallösningar är alltmer digitala. Med våra tjänster kan du handla och betala lika säkert som vanligt även digitalt. För att försäkra dig om att dina uppgifter inte hamnar i fel händer finns några saker att tänka på:

  • Dela aldrig dina koder till betaltjänsten, kortnummer eller annan känslig information per e-post. Myndigheter och banker frågar aldrig efter betalnings-/kortuppgifter per telefon eller på internet. St1 Finance frågar inte heller efter koder eller kortuppgifter per e-post eller per telefon.
  • Phishing, eller nätfiske, används för att komma över koder till nättjänster eller kreditkortsnummer. Undvik att öppna e-postmeddelanden eller länkar i meddelanden om du inte är säker på vem avsändaren är. Förhåll dig skeptiskt till meddelanden om lotterier, vinster eller erbjudanden. Vissa nyare webbläsare kan identifiera phishing, vilket hjälper dig upptäcka bedrägeriförsök.
  •  Använd dig bara av aktörer som du vet är pålitliga.
  •  Spara all dokumentation, t.ex. orderbekräftelser och kvitton på köp du gör på internet.
  • Skydda dina enheter med antivirusprogram och håll dem uppdaterade för att skydda dem mot sabotageprogram. Uppdatera antivirusprogrammen kontinuerligt enligt tillverkarens anvisningar.
  •  Försäkra dig om att sidan du använder för betalning är skyddad. En skyddad sida känns igen av den inledande texten "https://" i webbläsarens adressfält samt av en ikon med ett låst lås eller 
  •  Hantera dina kort- och kontouppgifter med försiktighet.
  •  Använd endast pålitliga trådlösa nätverk (WiFi), som är krypterade och skyddade med lösenord. Skydda även dina enheter och viktiga applikationer med lösenord. Använd inte personlig information i dina lösenord, såsom födelsedatum eller namn.  
  • Om du har en mobilbank i din mobiltelefon och telefonen kommit bort eller blivit stulen, kontakta utfärdaren av betalkortet.

 

Om misstänker att ditt Shellkort blivit kapat:

 

Ring omedelbart till spärrtjänst på nedan nummer:

Spärra ditt euroShellkort

Spärra kort dygnet runt, ring: 0200 810 400
Från utlandet ring: +46 8 730 3480

Spärra ditt Shell MasterCard

Spärra kort dygnet runt, ring: 0476 587 065
Från utlandet ring: +46 4 765 87 065
 

Spärra ditt Shell Card Private

Spärra kort dygnet runt, ring: 08 448 88 52
Från utlandet ring: +46 8 448 88 52

Kontakta kundservice för att få ett nytt kort och PIN-kod, 0200 - 810400 (helgfria vardagar 8.00-16.00).